UFFA lever – støtt UFFA!

Natt til onsdag mistet Trondheim ett av sine viktigste kulturverksteder: UFFAhuset. Tapet av huset er utrolig trist, men et hus er aldri mer en de menneskene som bruker det. Et hastemøte idag med over 100 frammøtte har vist at UFFA lever, og har klart å holde på sine venner.

Hva UFFA har betydd for Trondheim er vanskelig å måle. Som konsertarena, tilholdssted for ulike politiske grupperinger, øveplass for band, avisredaksjon, verksted for aksjoner, og som aktiv deltager i samfunnsdebatten har UFFA vært med å forme Trondheim til den unike byen den er idag.

Trondheim Kommune har i lang tid sett dette potensialet, og har – i motsetning til andre byer som Oslo og København – valgt å samarbeide med UFFA. Nå er UFFA i krise. Mange mennesker har i dag vist sin støtte og det ser ut til å være vilje til å bygge opp huset igjen, og vi håper denne støtten står seg i tiden framover. Nå kan Kommunen vise at de virkelig tar UFFA på alvor: ved å samarbeide tett med husets brukere (nå og gjennom de siste 30 årene) for å få bygget opp Europas kuleste selvstyrte ungdomshus! Om vi få samlet kreftene rundt UFFA, blir dette til en kulturell og politisk happening – for UFFA, men også for Trondheim.

Kom og vis din støtte utenfor UFFA på torsdag, 30.12 kl. 17.

Ruca Maass
talsperson MDG Trondheim