Fotocredit:

Trondheim blir grønnere med MDG!

38,6 millioner mer til klimainnsats i 2021! Trondheim blir grønnere med MDG, og nå lanserer vi og de rødgrønne partiene budsjettet for 2021 og økonomiplanen for årene 2022-2024.

30. november 2020

Gode nærmiljø der du bor

Miljøpartiet De Grønne ønsker en by som fremmer livskvalitet for oss som bor i byen. Vi vil skape flere sosiale møteplasser for folk der de bor. Vi vil derfor satse mer på nærmiljøet og satser stort på lekeplasser, parker og byrom. Vi lanserer også et nytt prosjekt om “Levende bygater” som skal skape mer folkeliv og gode nærmiljø der du bor.

Vi har følgende satsinger for lekeplasser, parker og byrom i budsjettet:

• Prosjekt: “Levende bygater”
  • Buran lekeplass og friområde
  • Lekeplass Jernbanebyen på Heimdal
  • Opprusting Cicignons plass og Skipakrok
  • Strandveiparken
  • Økt generell støtte til opprusting og bygging av flere lekeplasser, parker og byrom

Flere grep for å kutte utslippene i byen vår

Trondheim skal bidra til den globale klimadugnaden og kutte utslippene, og vi øker innsatsen for å nå klimamålene. Vi har som mål å kutte utslippene med 30 % innen 2023 og 80 % innen 2030. Vi styrker klimatiltakene i budsjettet som kommunedirektøren foreslo og legger inn nye tiltak. Dette er satsningene i budsjettet 2021:

• Fossil- og utslippsfrie bygge-og anleggsplasser
  • Ladeinfrastruktur
  • Flere fossil- og utslippsfrie kjøretøy og maskiner
  • Utprøving av klimavennlige materialer
  • Prosjekt om klimaundervisning
  • Støtteordning til el-drosjer

Vi skal bruke 38,6 millioner mer på klimatiltak i 2021 sammenlignet med 2020. I hele perioden 2021-2024 planlegger vi nå å bruke 210 millioner mer.

Vi gjør det enklere å reise miljøvennlig

Vi lanserer flere støtteordninger og tiltak for å gjøre det enklere å reise miljøvennlig. Mange tiltak for å få flere til å gå, sykle og reise kollektivt skjer gjennom eget budsjett for Miljøpakken, men vi det er flere godbiter i budsjettet for Trondheim kommune også:

• Støtte til sykkelparkering til sameier og borettslag
  • Stimulere til flere el-lastesykler for næringslivet
  • Viderefører støtte for ladepunkter til sameier og borettslag
  • Sykkelparkering ved f.eks. skoler og helsesentre

Kultursatsinger

Det generelle kulturbudsjettet styrkes med tre millioner, i tråd med de høye ambisjonene for kulturlivet i kommunen. I tillegg økes kommunens stimuleringsmidler til kultur med tre millioner hvert år i perioden. Det betyr at flere aktører, både profesjonelle og amatører, kan få støtte til aktiviteter.

Vi gikk til valg på å innføre et lokalt kulturråd i kommunen, noe bystyret vedtok tidligere i perioden. Dette arbeidet ønsker vi fortgang i, og det settes derfor av 0,3 millioner i 2021.

De rødgrønne setter også av flere elevplasser i kulturskolen, og utvider ordningen med kulturdag. Kommunedirektøren hadde foreslått kutt i bibliotekene, dette reverserer de rødgrønne og øker å få flere filialer i byen.

Rødgrønne satsinger på skole, barnehage og helse

Vi satser stort på skole, og setter av flere midler til flere lærere og ansatte i skolen og til å oppfylle lærernormen. Det settes av mer penger til helsesykepleiere, PPT og elever med behov for særskilt og omfattende tilrettelegging. Vi trapper opp bemanningen i barnehagene. Vi setter også av økte midler til å bygge nye skoler. Vi øker grunnbemanningen på helse- og velferdssentre og trapper opp bemanningen på Øya Helsehus.