Tore Dyrendahl er leder i areal- og samferdselskomiteen, og han har ei lang liste med grønne gjennomslag å vise til. Dette ble først vedtatt i komiteen, og nå er det avklart at «miljøpakkekameratene» MDG, SV, Ap, Sp, Venstre og KrF stiller seg bak et samlet forslag.
- 1500 millioner til bedre rutetilbud og billigere kollektivbilletter
- 2300 millioner til å bygge ut hovednettet for sykkel
- 560 millioner til helt nye trikker på Gråkallbanen, pluss midler til å få 10-minutters frekvens
- 150 millioner til bedre rutetilbud på regionbussene
- 100 millioner til universell utforming og punkttiltak for å fremme gange i lokale sentrum og i Midtbyen/sentrum
- minst 150 millioner til tiltak for å få bussen fortere fram
- 100 millioner til bedre adkomst til holdeplasser
- midler til gateprosjekter og kollektivknutepunkt ++
- vi skal ha kollektivfelt i Byåstunnelen og på Nydalsbrua som betyr at vi må ha tiltak som gir 20 % reduksjon i forventet trafikkmengde
- vi skal bygge sykkelvei i Byåsveien og Bøckmans veg
- stenge Bøckmans veg for gjennomkjøring
- tiltak for å bedre forhold for gående og syklende ellers på Byåsen
Nå gjenstår fortsatt forhandlinger med de andre partene i byvekstavtalen, men dette er et viktig skritt i riktig retning.