Og hvis Ola Borten Moe får det som han vil blir veien enda mer trafikkfarlig i framtida. Borten Moe har nemlig planer om å lage fylling på sin eiendom sør for Hestsjøen. En slik utbygging vil føre til voldsom økning i tungtrafikken på den smale Ringvålveien.
Området er i kommuneplanen regulert som LNF-område (Landbruk, Natur og Fritid), og inngår i den viktige viltkorridoren mellom Bymarka og områden øst for E6. Dette forholdet er ekstra følsomt, fordi Bystyret nylig har gjort vedtak som fjerner en viltkorridor lenger nord ved Leirfossen.
Det vil kreves en omregulering for å realisere disse deponi-planene, men motstanden i Bystyret blir neppe særlig stor. Skulle planene bli vedtatt vil i alle fall ikke behovet for gang- og sykkelvei kunne avfeies lenger. Stor tungtrafikk på en så uoversiktlig veistrekning lar seg ikke kombinere med de mange mjuke trafikantene som ferdes her.
Lenger ned i Ringvålveien kommer det også et massedeponi ved den såkalte Solbergsvingen. Dette vil naturligvis belaste veien ytterligere. Planprogrammet for dette deponiet ble behandlet i Bygningsrådet 17. september, og det ble enstemmig vedtatt en merknad utformet av Miljøpartiet de Grønne som pålegger rådmannen å prosjektere gang- og sykkelvei på strekningen.