Fotocredit:

1. mai: Klimakampen står for tur!

Aurora Meland Winger holdt appell på vår digitale 1. mai-markering, og appellen kan leses i sin helhet her.

1. mai 2020

Kjære grønne venner! GRATULERER MED DAGEN!

Vi befinner oss plutselig i en merkelig tid av historien, og jeg håper dere – og de dere er glade i – er friske og at det går bra med dere.

Siden jeg var veldig ung har første mai vært min favoritthøytidsdag. En dag hvor hele verden sammen feirer arbeiderne. I Norge i dag har vi et trygt og godt arbeidsliv, men det finnes helt klart ting vi kan få til bedre. Alt i alt må jeg si at vi har vi gode arbeidsordninger, og akkurat nå ser vi hvor verdifull de norske arbeiderrettighetene er.

Venstresida i politikken tar litt for stor plass på første mai, en dag som egentlig angår oss alle. Jeg har jobbet for at vi i den grønne bevegelsen skal ta mer plass på denne viktige dagen. Fremtida er grønn, og det er også framtidas arbeidsliv.

Akkurat nå står vi i en stor krise, og arbeidsledigheten har ikke vært større siden andre verdenskrig. Mange mennesker sitter hjemme og vet ikke om de har råd til å betale husleia når den forfaller i månedsskiftet, det er utrolig trist. Og jeg har stor sympati med alle som er enten helsemessig eller økonomisk rammet av koronakrisa. De fleste som er økonomisk ramma er permitterte, men flere og flere blir også oppsagt. De blir oppsagt for at bedriftene de jobber i må spare penger for å overleve, eller for at bedriften de jobber i går konkurs.

Disse utfordringene har vi i Miljøpartiet De Grønne svar på. Vi bør ha en storstilt grønn omstilling, hvor vi går fra fossil energi til grønn energi. Hvor vi omstiller økonomien fra bruk og kast til en bærekraftig, sirkulær økonomi. Vi bør også gå i dialog med partene i arbeidslivet og gjennomføre forsøksordninger på sekstimers-arbeidsdag, vi bør dele på arbeidet og gi folk mer fritid.

For å komme oss dit mener jeg vi også må gjennomføre forsøksordninger med borgerlønn. Slik som det står til nå vil ikke NAV ha klart å behandle alle dagpengesøknadene før i slutten av juli. Det er ikke holdbart.

Jeg har trua på folk, og folk har lyst å bidra. Det å gi folk økonomisk trygghet uten å be om noe tilbake vil med all sannsynlighet bidra til at de får kapasitet til å være kreative og kreative trygge mennesker kommer opp med mye lurt.

Det er vår jobb som grønne politikere å sikre at disse menneskene ikke blir gående ledige. Vi må få fortgang i det grønne skiftet, og få på plass trygge grønne jobber. Spør du meg så har kampen for arbeider-rettigheter vært en av de aller viktigste kampene vi har kjempet de siste 100 årene. Kampen er på mange måter vunnet. Det skal vi feire i dag! I morgen er vi tilbake for den kampen som er viktigst akkurat nå; det er klimakampen, kampen for grønn omstilling, og kampen for en trygg og god fremtid for arbeidere, mennesker og miljø.

Takk for meg, og igjen; gratulerer så mye med dagen! <3