Kulturen er mitt hjertebarn

11. september 2015

Det er med kultur vi definerer hvem vi er, det er med kultur vi forteller resten av verden hvem vi er og det er med kultur vi lærer resten av verden å kjenne.

Vi ønsker et fyrverkeri av mangfold. Det skal være et godt tilbud til alle som vil stå på en scene eller vise frem ting de har laget. For barn, for pensjonister, for amatører og for de profesjonelle. På scener i sentrum og i bydelene. I alle musikkgenre fra den sarteste lille fiolinist til den mest bråkete rockeren. I dans, teater, film, litteratur, bildende kunst, kunsthåndverk – mange nevnt – ingen glemt.

På samme måte som vi er opptatt av mangfold for utøvere er vi opptatt av at også publikum skal ha tilgang på det samme mangfoldet. Profesjonell kultur av høy internasjonal kvalitet i alle genre.

MDG har et sterkt ønske om å leve opp til rollen og ryktet som det store mangfoldspartiet – også innenfor kulturen.

En kjent fotballtrener sa en gang at av alle uviktige ting er fotball det viktigste. Det er jeg enig i. Idrett og friluftsliv på amatørnivå for både barn og voksne er viktig for folkehelsa. Ikke bare for at vi bør bevege oss mer. Men også fordi idrettslag og foreninger er viktige bidragsytere for et godt bomiljø, det skaper trygghet, ro og kommunikasjon mellom mennesker. Her fyller idretten og kulturen den eksakt samme funksjonen når vi snakker om folkehelse.

Toppidretten er som den kommersielle kulturen viktig for at vi skal kunne oppleve de magiske øyeblikkene sammen med hundrevis og tusenvis av andre, på Lerkendal, i Granåsen, i Olavshallen, på kino og på teater, men det er ingen kommunal oppgave å finansiere dette. Innenfor idrett og kultur ønsker vi å prioritere de små og alternative uttrykkene.

Mye er bra innenfor idrett og kultur i Trondheim. Vi ønsker å gjøre det enda bedre!
Godt valg

skrevet av Ola Lund Renolen

Miljøpartiet De Grønne i Trondheim vil blant annet:
  • prioritere scenearenaer og lokaler for ulike kulturaktiviteter i alle bydeler, integrert i fritidsklubber, skoler, helsesenter, bydelshus og lignende
  • ta initiativ til at kulturutøvere og -institusjoner utarbeider en felles prioriteringsliste for satsning på kultur i kommunen
  • sikre flerbruk av idrettsanlegg, både utendørs og innendørs