Hilde Opoku

1. kandidat, Nasjonal talsperson for Miljøpartiet De Grønne og bystyremedlem i Trondheim bystyre

Vår 1. kandidat Hilde Opoku (f. 1968) er utdannet statsviter med fordypning i industriell økologi. Hun er født og oppvokst i Trondheim, men har studert og jobbet i så forskjellige land som USA, Ghana, Island og England.

Hilde er partiets nasjonale talsperson og gruppeleder i Trondheim bystyre hvor MDG er med i den styrende koalisjonen. Hun har vært lokalpolitiker i tre perioder, to av dem som leder for oppvekstkomiteen. Hun meldte overgang fra SV i 2010. Som lokalpolitiker har Hilde fått til mye innenfor oppvekst, klima og miljø.

«Jeg ønsker å ta i bruk hele partiet for å styrke vår politiske relevans for lokalsamfunnene og folks hverdag. Skal vi nå klima- og miljømålene og fremme et medmenneskelig samfunn, må dette avspeiles i alle sider av politikken»

Hjertesaker:

• Framtidsbyen må ha trivsel og miljø i fokus for byutviklinga med flere sosiale møteplasser i byrommene våre – gjerne over en blomsterkasse med grønnsaker.
  • Vi må fortsette å bygge smartere og samtidig få ned investeringskostnadene.
  • Vi trenger større variasjon på innholdet i eldreomsorgen og læringsformer i skolen – det handler om livskvalitet.